Roadtrips en dromen die uitkomen! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Milo Janssen - WaarBenJij.nu Roadtrips en dromen die uitkomen! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Milo Janssen - WaarBenJij.nu

Roadtrips en dromen die uitkomen!

Door: Milo

Blijf op de hoogte en volg Milo

10 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Met de komst van de voorjaarsvakantie kwamen ook de ouders van Kevin deze kant op. Kortom 2 weekenden met veel op de planning!

Zaterdag 1 Maart zijn we begonnen en zijn we nog een beetje in de buurt gebleven. We zijn naar Emerald geweest. Emerald is een soort amusement park maar dan van een ander niveau dan de Efteling. Je loopt binnen(geen entree) en je komt op een open plaats met allemaal winkeltjes en je kan hier wat rondlopen. Dus wij dachten dan gaan we ook gelijk overal kijken wat hier allemaal te doen is. Maar na 5 seconden weet ik al genoeg. Dit is ‘de’ plek gewoon. Een binnenzwembad met attracties erin... Wat? Ja attracties zoals een evenwichtsbalk boven het water! Nog nooit eerder gezien. Er is een casino, sport bar, verschillende restaurants, safari park you name it! Oftewel we hebben ons hier de rest van de dag goed vermaakt en zijn in een all you can eat restaurant beland. Na met zijn 4e genoeg gegeten te hebben voor een heel weeshuis en een rekening krijgen wat omgerekend 13 euro de man is(!!!) gaan we voldaan richting huis want morgen is een drukke dag!

Zondag 2 Maart gaan we echt Zuid-Afrika in om een deel van de geschiedenis te leren. Een fietstocht door Soweto(grootste township van Afrika) staat op de planning en de middag moet nog ingevuld worden in Johannesburg. De fietstocht. In 1 woord wauw! Zoveel gezien en gedaan dat het eigenlijk teveel om op te noemen is. Allereerst krijgen we een kleine geschiedenis les en te horen dat in Soweto als enige plek in de wereld 2 Nobelprijswinnaars in dezelfde straat woonde. Genaamd Desmond Tutu en Nelson Mandela. Met onze fietstocht rijden we eerst echt een sloppenwijk in, we stappen of en gaan te voet erdoorheen. Overal springen kinderen op ons af en roepen ‘white guy, schoot me’. Dat betekent niet dat je je geweer moet pakken en schieten maar, maar ze bedoelen een foto en ze gaan gelijk staan alsof ze een of ander supermodel zijn. Het enige wat je niet moet vergeten is de foto naderhand aan de kinderen te laten zien, anders worden ze boos. Wat een blijdschap stralen de mensen hier uit terwijl ze echt helemaal niks hebben.. Je schaamte je soms gewoon om hoe weinig deze mensen hebben en vooral hoe gelukkig ze dan nog zijn.. Na deze openbaring gaan we een lokaal biertje uit de sloppenwijk proeven. We moeten hierbij doen alsof het een ritueel is. Alcohol drinken is namelijk verboden en als ze je zien pakken ze je op. Behalve als ze denken dat je met een ritueel bezig bent. Dan doen ze niks. Het plaatselijke biertje zit in een melk pak van 1 liter en kost 6 Rand(€0,35). Dat is dus eerlijk waar het goedkoopste biertje wat ik ook gedronken heb. Maar om nu te zeggen dat ie lekker was... Voor smaak betaal je blijkt maar weer! We stappen weer op onze fiets op weg naar een andere plaatselijke delicatesse. Alleen onze gids wil van tevoren niet vertellen wat. Dat zegt hij pas nadat we het gegeten hebben. Ja als dat dus niet verdacht is dan weet ik het niet meer. Maar ik ben niet vies aangelegd dus kom maar op. Blijkt achteraf dat we vlees van de kop van een koe hebben gegeten. En het was nog lekker ook!.. Hierna gaan we op weg naar Hector Peterson monument, dit monument gaat over de opstand van de studenten tegen het Afrikaans. En zij kwamen op voor vrijheid, vrede en democratie. Vooral indrukwekkend om een foto te zien van de broer van Hector die Hector draagt nadat hij is neergeschoten door de politie. Als we onze weg vervolgen komen we uit in de straat van Desmond Tutu en Nelson Mandela en we rijden langs beide huizen. Ook zijn er heel indrukwekkende en mooie muurschilderingen aanwezig. En hiermee zijn we al aan het einde gekomen van onze fietstocht. Hierna zitten we een beetje in een dubio. Of naar Gold reef city (een pretpark gebouwd om de mijnen van Johannesburg waar je dus ook echt de mijnen in kan) en het apartheid museum. Aangezien we nog maar 2 uur hebben tot beide sluiten en het een regenachtige dag is besluiten we naar het apartheid museum te gaan. En dat was een hele indrukwekkende ervaring. Om te zien hoe het hier nog niet zo lang geleden zo extreem was is eigenlijk niet normaal. Absurd gewoon. Ik was zo onder de indruk van het alles dat ik voor het eerst in mijn leven terwijl ik niet onder dwang stond gewoon in een museum heb rond gelopen totdat ze gingen sluiten. En ik heb eerder al is gezegd dat afrikanen niet van de tijd zijn, behalve als het om werken gaat! Dan is 5 uur echt 5 uur en is alles gelijk dicht. Ik wilde eigenlijk nog wat kopen in het winkeltje maar het was dus 1 over 5 en het winkeltje was al dicht.. Helaas!

Zaterdag 8 maart
Vandaag staat alles in het teken van Pretoria en niet veel mensen zullen weten dat Pretoria de hoofdstad van Zuid-Afrika is. Je zou het kunnen vergelijken met een Den haag in Nederland. Alles van justitie en dat soort dingen zitten hier. Als eerste op de planning staat het voortrekkers monument. Dit gaat over de pioniers die van 1835 tot 1854 deel uitmaakte van de grote trek waardoor er mensen naar het binnenland van Zuid-Afrika gingen. Vanuit de verte lijkt het maar een raar vierkant blok, maar eenmaal dichterbij bestaat het uit veel meer andere dingen. O.a. ook een fort. Het monument zelf is heel apart. Met in de soort van kelder een sarcofaag en en het dak zit een heel klein gat. Elke 16 december precies om 12 uur schijnt precies door dit gat de zon op de letters van de sarcofaag, heel apart! Na deze opening van de dag trekken we verder Pretoria in en gaan naar het wel bekende church square waar alle belangrijke gebouwen aan staan. Eigenlijk allemaal afgesloten voor publiek maar na een kort woordje met de beveiliging kom je overal binnen.. Mits je daarna wel even met de portemonnee zwaait. Maar hierdoor hebben we wel de rechtszaal gezien waar Mandela zijn zaak heeft gehad en de cel waar hij heeft gezeten tijdens dit proces. Ook zei de bewaker dat het schrijven op de meur van Mandela was, maar volgens mij plukte die dat even uit de hoge hoed om interessant te klinken. Als laatste in Pretoria gaan we naar the union building, waar na de dood van Mandela een immens groot standbeeld is neer gezet. Mooi gezicht om te zien. Vooral ook omdat het een heel vrolijk en mooi standbeeld is. Een mooie herinnering, alsof hij je met open armen ontvangt. Hierna is het eigenlijk al wat aan de late kant en besluiten we richting huis te gaan. Onderweg komen we langs een bord over een stuwmeer met een dam en besluiten nog even een uitstap die kant op te maken. Na flink zoeken en op en neer rijden(en dat terwijl een dam toch best groot is) hebben we hem gevonden. Wat een natuur geweld. Water komt met een noodvaart naar beneden en splitst daarna in een brede waterval. Gaaf om te zien met hoeveel geweld dat wat naar beneden vliegt. Na dit alles ben ik eigenlijk stik kapot en heb ik een aardige hoofdpijn ontwikkeld. Tijd om het nest op te zoeken!

Zondag 9 Maart, een dag waarin een droom van mij is uitgekomen. We zijn naar een lion farm geweest. Een plek waar je de welpen van leeuwen mag aaien. Wat een droom en wat gaaf! we lopen eerst de kooi in en alle kleintjes liggen eigenlijk een beetje op een hoop in de schaduw. Maar na een tijdje schopt de verzorgster bewust tegen de voer bak aan en dan springen ze allemaal in beweging en is er actie. Oftewel camera erbij en proberen er een bij je te krijgen. Na een tijdje heb ik een vrouwtje die naast me ligt. Ja ik ben en blijf een man, dus ja natuurlijk kies ik een vrouwtje uit. Ik aai haar over de buik en ze wordt speels. Begint een beetje tegen mijn arm te trappen en in mijn broek te bijten, gaaf! Eigenlijk wil de ranger ingrijpen want meeste mensen zouden het niet leuk vinden. Maar ik roep terug dat er niks aan de hand is en ik het juist leuk vind. De tijd vliegt en binnen no time moeten we de kooi uit, jammer! Maar droom nummer 1 is uitgekomen hier! Daarna gaan we nog wat door het park heen om de volwassen dieren van dichtbij te bekijken, Maar het zijn vooral de planteneters die wat actief zijn en ook heel dichtbij komen, vooral de baby giraffen. Na de planteneters gezien te hebben rijden we naar de 4 verschillende groepen leeuwen (waaronder een witte leeuwen groep) , de wilde honden en de cheeta's. Ze hebben net eten gehad en sommige zijn nog flink aan het genieten van de lunch. Een mooie ervaring weer en als we terugkomen bekijken we nog wat andere dieren en wordt het toch tijd om terug te gaan. Anita en Jan moeten namelijk op tijd weer richting het vliegveld. Maar ik heb intens genoten van deze dag!

Als laatste wil ik via deze weg Anita en Jan nogmaals bedanken voor de 2 hele mooie weekenden! Heel veel mooie dingen gezien en gedaan. En bovenal was het ook heel gezellig.

X Milo

• 10 Maart 2014 - 16:25

HAns:

Mooi verslag Milo. ben wel een beetje veel jaloers

Gr Papa

• 10 Maart 2014 - 17:21

Anita:

Hee Milo,
    Wij vonden het ook supergezellig met jullie en zijn inmiddels weer veilig en moe, maar voldaan, terug in een zonnig en warm Meterik.
    Nogmaals bedankt voor je gezelligheid; ook wij hebben genoten !!!
    Blijf voorzichtig, studeer, maar bovenal GENIET.
    Groetjes, Anita.

• 10 Maart 2014 - 17:47

Marry Hazelaar:

Wat een prachtig verhaal wer. Wat beleef jij enorm veel. Geniet er van en de groetjes