Rooooaadtrip! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Milo Janssen - WaarBenJij.nu Rooooaadtrip! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Milo Janssen - WaarBenJij.nu

Rooooaadtrip!

Door: Milo

Blijf op de hoogte en volg Milo

29 April 2014 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Dat was hem dan, de eerste periode van school is afgerond en dus tijd voor een vakantie van 2 weken! Even maximaal genieten van dit land. Even een kleine update hoe het tot nu toe is op vakantie. Laat dat 'kleine' maar weg trouwens, want er is kneiter veel gebeurd!

Dan eerst een klein stukje over het auto rijden. Zoals jullie waarschijnlijk wel weten rijden ze in Zuid-Afrika links. Verkeersborden en regels zijn er om de weg wat op te leuken, maar je er aan houden is overbodig. Wegenbelasting en de weg onderhouden is ook iets wat ze hier niet kennen. Oftewel in de onze eerste rit richting het kruger park reden we over een weg en dat gevoel was beter dan een gemiddelde achtbaan in de Efteling. Slingeren van kant naar kant en je voelt je soms net een rally coureur. Ook is het oppassen voor over stekend wild. Maar dan niet je gemiddelde koe of schaap vanuit Nederland maar olifanten, giraffen en bokken zo groot als elanden. Ook hier hadden we ervaring mee. Ik was aan het rijden richting het kruger park en springt er dus een bok de bossen uit zo groot als een eland. Vol op de rem en mijn rally coureur skills maar weer boven halen dus!

Dan de vakantie zelf, de eerste 3 nachten net buiten het kruger park en daarna 1 nacht in het kruger park doorgebracht. Beide top accommodaties! Vooral in het park zelf slapen is natuurlijk een ervaring op zichzelf. Je kon vanaf ons huisje richting het restaurant lopen. Naast het restaurant was een rivier en dat was dus gewoon het kruger park. Naast die rivier een groot gras veld en daar stonden dus in de tijd dat wij bij het restaurant zaten 2 olifanten wat te eten. Apart gevoel. In deze 4 dagen hebben we dus maximaal de rangers uitgehangen. Eerste 2 dagen zelf het kruger park in met onze eigen auto. Veel gezien maar wat vooral grappig is hoe na een tijdje alles zo normaal wordt. Bij de eerste springbok of Impala ga je gelijk een foto maken. Maar na 10.000 van die beesten heb je er toch wel genoeg gezien en rij je zo snel mogelijk door of begin je te denken dat ze toch wel lekker zullen smaken in de pan en de volgende keer toch wat harder door rijdt.. Zelfde met olifanten. De eerste die je ziet is super speciaal en spring je uit je stoel. Maar na die elke dag tegen te komen kijk je niet eens meer op als ie voor je neus de weg over steekt. Alleen even oppassen dat je hem niet aanrijdt want deze wegen toch wat meer dan je gemiddelde impala. Eigenlijk hadden we het ook niet moeten zeggen over de olifanten want de dag nadat we dat gezegd hadden hebben ze ons toch flink laten schrikken. Stond een flinke groep in de bosjes langs de zand weg waar wij langs reden. En ik reed er zeer langzaam langs en opeens begint er 1 wat jongere olifant ons weg te jagen en soort van aan te vallen, dus we rijden door en gaan de bocht om. Om de bocht staat papa olifanten in al zn pracht en praal vol de weg te blokkeren, even wachten dus. Maar wanneer ik in mn achterruitkijk spiegel kijk zie ik de boven olifant en de rest van de kudden over de weg achter ons aan komen en dichterbij komen. Spannende minuten! Uiteindelijk besluit papa olifant dat we genoeg hebben gezweet en er langs mogen en dat hebben we maar snel gedaan voor we echt plat waren! Dan hebben we ook de safari's gedaan met een gids en natuurlijk de welbekende safari jeep. Hele mooie ervaring en vooral ook totaal anders. Je ziet de zonsopgang en zonsondergang in het park en de sterren zijn hier zo duidelijk en meer. Je kan zelfs de melkweg zien, gewoon omdat er bijna geen vals licht is (mega romantisch maarja wat heb je eraan als je vriendin er niet bij is, snel door dus haha) Kleine opsomming over wat we gezien hebben:
- zebra's, 10 miljoen herten, olifant, giraf, hyena’s, luipaard, uilen, neushoorn, gnoe, slangen, krokodillen, nijlpaarden en apen

Na deze 4 nachten was het tijd om uit het kruger park te gaan en naar ons volgende huisje voor 4 nachten. Voordat we daarheen gingen hebbenw e nog een stukje kruger park mee gepakt. Waarbij we middenin een grote groep hyena's terecht kwamen. Ze vonden het allemaal wel prima, en ik dacht wat te horen, bleken ze jongen te hebben! Gaaf! Alleen op een gegeven moment hadden ze er denk ik genoeg van en beet 1 van de hyena's in de auto (blijkt gewoon een gat in te zitten!). Oftewel wegwezen! Onderweg naar onze nieuwe accommodatie zijn we naar 'the elephant sanctuary' geweest. Een plek waar je dus met olifanten bezig gaat. Eerst krijg je les over de olifant zelf. Daarna komen deze machtig grote beesten naar je toe en mag je overal even voelen hoe dat nu precies is. Het opmerkelijkste zijn toch wel de haren, dat zijn net naalden, de staart, wat net een knuppel met stekels is en de slurf, wat 1 blok spier is. En dat voel je! Hierna mochten we met de slurf in de hand de olifant een rondje laten lopen, een rondje maken op de rug van de olifant (en als zo'n beest begint te rennen hou je dan maar goed vast! Voor je het weet val je 5 meter naar beneden!) als laatste mochten we ze nog voeren en dat was onze ervaring up and close met de olifanten.

Dan ons nieuwe huisje (in de buurt van Graskop), in the middle of no where, via een zand weg bovenop een heuvel. Maar een prima huisje en een privé jacuzzi, oftewel een dikke prima! We zijn alleen niet veel bij dit huisje geweest want we hebben het lekker druk gemaakt voor ons zelf. Dag 1 hier zijn we gaan raften. Helaas niet de ruige rivier die ik verwacht had maar toch wel gaaf om in een rivier met nijlpaarden en krokodillen te raften. Geeft toch wel een extra dimensie als je elke 100 meter met de paddel op het water moet slaan voor de beesten! Dag 2 stond de panorama route op het programma. Toch iets wat elke toerist moet doen en daardoor ook op ons lijstje. Heel mooi om te zien en we hadden ook nog is mazzel dat God's Window (een speciaal uitzicht punt) helemaal open was. Dat is vrij zeldzaam. Maar na een hele dag rondrijden en uitzichten en watervallen bekijken ben je toch wel flink kapot en komt die jacuzzi toch wel goed van pas! (jaloers?) Dan de laatste dag bij dit huisje nog even wat gebruik maken van de omgeving om wilde dieren te zien. In de morgen een rondleiding bij HESC (Hoedspruit endangered species centre). Een centrum waar ze wilde dieren fokken en nog veel meer. Wij kregen hier een speciale tour waardoor we een stuk meer dingen te zien kregen en mochten. Wat bestaat uit wilde honden voeren (jaloers pap?)daarna gieren voeren, wat gebeurd door een grote bak vlees te legen in een tuin vol botten en daarna binnen 5 minuten komen er 80 gieren op af gevlogen en eten alles in luttele minuten kaal. En we zijn met de cheeta bezig geweest. Eerst zien we dit machtige beest een sprint trekken (Usain Bolt eat your heart out!) en daarna mogen we met hem wandelen aan de riem. Net of ik onze hond aan het uit laten ben maar dan toch wel wat specialer en met wat meer power. Wat ook te merken is als de cheeta op de grond gaat liggen en met me wil spelen. En daarbij bijt die in mn voet. En deze man heeft toch wel tanden waar je bang van wordt. Dat heeft dus een paar blauwe vlekken op mn voet achter gelaten. Maar no pain no gain toch? Super vette ervaring! Als laatste van onze tijd hier zijn we naar Moholoholo geweest. Een soort revalidatie centrum voor wilde dieren. Hier kregen we een rondleiding langs alle beesten die opgevangen zijn en met de hand opgevoed zijn wat de meeste tam maakt.Vooral de band tussen de beesten en de mensen die hier werken te zien is toch wel heel gaaf. Gewoon een volwassen leeuw en luipaard over de neus kunnen aaien en uit je hand kunnen laten eten. Daarna kreeg ik zelf ook nog even een ervaring met een van de beesten. Onze gids vroeg om een vrijwilliger. Oftewel mijn hand schoot omhoog en riep "IK!". Ik dacht ik mag sowieso wat gaafs doen, en dat was zeker waar! We stonden in een kooi met gieren, ik kreeg een grote handschoen aan en een lap vlees op de handschoen en de zwaarste gier soort die er bestond zou dan op mijn arm landen (+- 15 kilo). Eerst begonnen die gieren om het vlees te vechten maar uiteindelijk lukte het om er een op mn arm te laten landen. Grappig was ook dat je die gier dus moest laten vallen zodra die het vlees op had, anders zou die ander vlees gaan zoeken en bij je lippen uitkomen. En die ga ik nog nodig hebben om 1 Juli mn vriendin een flinke kus te geven! Dus ik liet dat beest maar snel vallen! Kortom een mooie ervaring!

Nu zit ik nog 1 week in de surf plaats Durban. Het verslag daarvan zal ik in mijn volgende reis verslag noemen. Ik realiseer me namelijk dat dit verslag al mega lang is en het is tijd wordt om af te ronden. Oftewel ik ga het strand op en lekker surfen!

Cheers!
x Milo

• 29 April 2014 - 11:12

Liesbeth:

Wat een super verslag, Milo!! Wat mooi om dit allemaal mee te maken. Geniet van het surfen!!

• 29 April 2014 - 13:32

Anita Van Berlo:

Hoi Milo,
    Leuk om jullie ervaringen eens "uit een andere mond te horen".
    Jullie hebben wel een super-tijd zeg!!! Alles zeer herkenbaar voor ons, ben jaloers...
    Geniet nog van jullie (voorlopig) laatste vakantiedagen en dan nog even "de schouders eronder" voordat jullie weer van jullie volgende trip kunnen gaan genieten.
    Heel veel groetjessss :-)
    Anita

• 29 April 2014 - 15:05

Marry Hazelaar:

Hoi Milo

Weer genoten van je reisverslag .Jullie maken wel heel veel mee.
    Geniet ervan. Groetjes

• 29 April 2014 - 18:02

Dick A. Hazelaar:

Wat kan studeren toch leuk zijn, toch? Ik heb van je verhaal genoten en ben nu al benieuwd naar het vervolg.
    Tijdens het lezen van je verhalen moet ik telkens ook terug denken aan Paul Krüger toen hij zijn strijd streed tegen de Engelsen.
    Geniet van je tijd in dat mooie land en........... vergeet niet dat studeren echt mooi is.

• 30 April 2014 - 20:51

Mama:

Hoi Milo,

Het zijn spannende dagen met veel verschillende ervaringen. Nog veel plezier aan de zee en zorg ervoor dat die haai je niet te pakken krijgt.

groetjes
    mama