Geen nieuws is goed nieuws? Of komkommer tijd? - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Milo Janssen - WaarBenJij.nu Geen nieuws is goed nieuws? Of komkommer tijd? - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Milo Janssen - WaarBenJij.nu

Geen nieuws is goed nieuws? Of komkommer tijd?

Door: Milo

Blijf op de hoogte en volg Milo

09 April 2014 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Ja het is weer even een tijdje geleden sinds mijn laatste reisverslag. Meerdere redenen eigenlijk. Ten eerste is de wifi zeer minimaal en nog steeds niet op mijn kamer. (wat ik ook niet meer zie gebeuren als ik de Afrikaanse mentaliteit zo ken) En als ik dan een beetje wifi heb besteed ik deze meestal aan dingen die belangrijker zijn op dat moment. Communiceren met je lief en opdrachten voor school vooral. Tja belangrijke zaken eerst toch? En daarnaast is het gewoon flink druk aan deze kant!

Nu is het niet zo dat omdat ik geen reisverslag heb geplaatst er niks gebeurd is aan deze kant. En ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn oude reisverslag erbij moet pakken om te kijken waar ik gebleven was. Ik schaam me diep! Dus na wat terugzoeken werk was ik dus gebleven bij dat het druk aan het worden is met de studie. Zelfs zo druk dat ik totaal vergeten ben een lijstje bij te houden van wat er allemaal gebeurd is de afgelopen periode. Oftewel er worden flink wat hersens gekraakt bij het typen hier!

Sinds mijn laatste blog hebben we weer een aantal huisvader dagen gehad. En dit moet ik sowieso even uitleggen anders snapt niemand er dadelijk nog wat van. Elke maandag hebben we alleen in de morgen les op de universiteit. Daardoor doen we op maandag alle vieze/ranzige/saaie klusjes die je maar kunt verzinnen waar je normaal te lui voor bent of waar je het liefst een Afrikaanse schoonmaakster voor roept. Maarja omdat we die niet hebben zijn wij de huisvader mannen! Oftewel boodschappen doen, de was doen en de kamer schoonmaken. Moeders ben je trots op me? Nog nooit zo vaak mijn kamer schoon gemaakt! En nee moeders dat betekent niet dat ik voortaan thuis ook alles ga doen, helaas..

De rest van mijn tijd doordeweeks de afgelopen periode is een samenhang van tijd op de universiteit, Lopen naar het zwembad (wat nondeju 40 minuten duurt elke keer! En dan moet je ook nog terug!) zwemtrainingen, af en toe een rondje joggen, en toch ook nog wat studeren elke dag (ja ja het is niet alleen vakantie hier hoor!).

Het eerste weekend sinds mijn laatste blog hadden we een verjaardagsparty in een township hier vlakbij. Het contrast kon bijna niet hoger. Aan de overkant van de straat scheit je in een gat en leef je in een golfplaten hutje. Maar hier staat een best luxe lounge waarbinnen dus het feestje was. Ten eerste waren we VIP. Nooit verkeerd natuurlijk, en alle drank was gratis en het beste was zelfs nog dat ik voor het eerste dat ik hier ben weer is wat fatsoenlijke muziek heb gehoord. Beter dan al dat rampenstampen en gewoon muziek waar je nog fatsoenlijk naar kan luisteren. Oftewel een dikke prima!

Het tweede weekend kun je wel een Hollands weekend noemen! Mitchel, een collega van mij vanuit Mysports zit sinds afgelopen weekend in Jo’burg voor stage. Dus hadden we een afspraak om te meeten! Nice! Zaterdag in de morgen kwam Mitchel ons samen met Anjanet (een huisgenote van Mitchel) ophalen want hij heeft zn eigen auto hier. Moeilijk chill! En wat een contrast ook meteen. Gewoon een hele dag Nederlands kunnen praten en dan nog met bekende ook. Eigenlijk is de wereld ook maar klein he? Vlucht je letterlijk de halve wereld over kom je nogsteeds bekende tegen! Nadat we eerst wat zijn gaan eten bij een lunch room in de buurt gaan we richting de kamer van Mitchel. In toch echt wel een mooie buurt van Jo’burg. We rijden de plaats op en Kevin en ik kijken onze ogen wel uit hoor. Sta je dan met je kamertje van 2 bij 3. Hier hebben ze een eigen badkamer, keuken en toch wel een flink grotere kamer. Oowja en vergeet de wifi niet! Buiten dat 4 Nederlandse huisgenotes en een zwembad maakt het toch wel een prima plek om te vertoeven. De middag hebben we hier dus ook doorgebracht. Na wat relaxen hadden we zin om ons geluk te gaan proeven in het Casino in de buurt. Maar na 1 uurtje en weer een illusie armer staat iedereen zonder geld buiten. Na ons verdriet wat weg gespeeld te hebben in de lokale arcade hal gaan we weer terug richting de kamer van Mitchel. We gaan aan een grote tafel zitten met eigenlijk nog geen idee wat en hoe we de avond gaan invullen. We zitten onder het genot van een biertje wat met de huisbaas te ouwehoeren. Heerlijke man trouwens, totdat ie op z’n drumstel begint te spelen. Ofja spelen? Meer proberen dat drumstel doormidden te meppen. Voor ons een teken om er snel tussenuit te knijpen. We hebben namelijk net besloten om te gaan stappen vanavond in Jo’burg, nice! We pakken een taxi en stappen een lokale pizzeria binnen. En bekende van mij weten hoeveel ik van een tonijn pizza hou. Alleen heb ik ze hier nog nooit op de kaart gevonden. En nou heb ik altijd moeite om te kiezen als ik in een restaurant zit. Maar mijn oog viel op de woorden “Pizza Tonno”. Oftewel boek dicht en ik weet het al! Alleen dat was me toch van een koude kermis thuiskomen! Damn! Deze pizza was zo pittig dat ik 0,0 van de tonijn heb geproefd. Oftewel nier voor herhaling vatbaar. We gaan door richting de discotheek en maken er een gezellige avond van. Holland style! Het handige aan het uitgaansleven hier is ook dat alles om 9/10 uur begint en daardoor ook om 2 uur afgelopen is, dikke prima! Dus je ligt toch nog redelijk op tijd op bed. Na een korte nachtrust (we moesten op tijd terug zijn voor een voetbal toernooi van Kevin). Wat natuurlijk 2 uur later begon, want ja Afrika hè haha. We hebben er nog een gezellige middag van gemaakt en 1 ding is duidelijk, 100% voor herhaling vatbaar!

Voor nu is het lekker druk met school waarbij 16 April het hoogtepunt is. 2 testen en 1 grote assignment op dezelfde dag. Maar daarna begint zo goed als onze vakantie! Ik heb er zin in en zal proberen voordat ik op vakantie ga jullie nog even op de hoogten te houden. Anders zal dat waarschijnlijk na de vakantie worden.

X Milo

• 09 April 2014 - 17:36

Marry Hazelaar:

Hallo

Weer een pittig verslag van je. Schoonmaken van je kamer moet je er maar inhouden.
    Het kan altijd van pas komen.
    Verder wens ik je veel succes met je tentamens en dan lekker genieten van je vakantike.

Groetjes oma Hazelaar

• 10 April 2014 - 07:59

Mama:

Ik ben inderdaad blij te horen dat je je kamer schoon maakt, alhoewel ik zie nu de puinhoop niet die ik thuis weleens zie dus dat schoonmaken van de kamer 1x in de week moet je als je weer thuis bent er zeker in houden.

groetjes
    Mama