Back to reality - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Milo Janssen - WaarBenJij.nu Back to reality - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Milo Janssen - WaarBenJij.nu

Back to reality

Door: Milo

Blijf op de hoogte en volg Milo

08 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Zoals de titel al zegt is het tijd om terug naar de realiteit te gaan. Maar niet voordat ik jullie nog een klein verslag geef van de rest van de vakantie. De tijd in Durban, want wauw dat was me een tijd! Op de planning stond eigenlijk een relax deel van de vakantie, maar ik denk dat er net zoveel is gedaan dan het andere deel van de vakantie. Slapen doe je maar ergens anders was het motto. Na onze lange rit naar Durban toch maar even op ‘the strip’ wat gaan eten en drinken. En iedereen die wel is in een jongere plaats in de zomer is geweest weet precies hoe dit eruit ziet. Ik vergeleek het met Salou. 1 straat met allemaal cafés, restaurants en clubs, nice! Dus we kiezen een plek uit en besluiten om daarna nog een biertje te pakken gewoon als inluiding van dit deel van de vakantie. En dat mensen hier kanon zat kunnen zijn wordt toch wel bewezen door de gast die ons de hele avond hetzelfde verhaal komt vertellen. Eigenlijk een heel erg verhaal maar in het begin dachten we dat ie maar wat lulde, zijn beste vriend was namelijk net overleden. Op een gegeven moment komt zn broer naar ons toe en we besluiten met hun te gaan stappen. Want ja, na 10 uur rijden ben je nog best fit toch? Haha. Uiteindelijk die avond een leuke avond gehad en ook nog veel mensen ontmoet. Zelfs een groep die ons uitnodigde om mee te gaan naar een festival de volgende dag. Het ‘Unity Colour Festival’ Klinkt prima dus let’s go! Wat het dus was is een beach party van 12 uur 's middags tot 12 uur 's avonds waarbij iedereen een paar zakjes kleuren krijgt en daarna elkaar compleet mee onder gooit zodat je een wandelende regenboog bent. Het zag er gaaf uit! Alleen mn shirt is nu een permanente wandelende regenboog. (of moeders moet thuis nog wonderen kunnen verrichten).

Durban is daarnaast ook de surf hoofdstad van Zuid-Afrika en staat ook bekend om het duiken. Oftewel 2 dingen die we sowieso moeten doen. En surfen ging me nog goed af ook! Na 1 les was ik in staat om zelf een golf uit te zoeken, erin te peddelen en als een echte surf dude de golf helemaal mee te pakken naar het strand. Alleen oppassen voor kinder hoofdjes onderweg en dan zat je prima! Verder hebben we natuurlijk ook het duiken gedaan. Niet voor niks met Ome Hans en de lieverd geoefend! Tijd om dat maar is in praktijk te brengen. Allereerst gingen we duiken in een aquarium in Marine World (een groot water park waar ik later nog op terugkom) en het oefenen had flink geholpen want het ging heel makkelijk. En alleen ome Hans en Roel snappen waarschijnlijk dit volgende, maar ik kon zelfs dat heel ontspannen zitten op de knieën en zwemmen met de armen gekruist voor me, Dat voelde toch als een overwinning haha! Mooie ervaring om daar te duiken met veel vissen om je heen die soms zelfs wel heel dichtbij komen (1tje wilde namelijk een stukje van mn haar meenemen als aandenken). Oftewel gaaf! En onze volgende duik ervaring was al helemaal een mooie en toch iets van mijn bucket list. Het was eigenlijk niet echt echt duiken maar zo noemde ze het wel. We zijn namelijk met haaien gaan duiken! Awesome! Oftewel met een boot de zee op. Een emmer vissen in het water gooien en een kooi erachteraan waar wij dan in zaten. Gaaf om die beesten van zo dichtbij te bekijken, maar ik kwam er dus ook achter dat ik zonder kooi dat water in had gemogen. Balen! Want wat had ik dat graag gedaan! Maar dat is voor de volgende keer. Helaas kwamen er alleen zwart punt haaien op het aas af, ofja helaas. Jammer. Deze beesten waren namelijk super mooi en ook echt groot. Denk dat de grootste zo’n 3,5 meter was. Oftewel dan mag je wel echt beesten zeggen!

Als laatste hebben we nog 2 dingen echt bezocht en dat waren Marine World en Moses Madiba stadion. Bij het stadion hebben we een rondleiding gedaan. Echt een van de mooiste stadions die ik ooit heb gezien. Heel gaaf om te zien! En Marine World was dus ook de plek waar we gedoken hadden. Hier hebben ze een zeehonden en dolfijnen show en dus veel verschillende aquariums met alle vissen die je je voor kan stellen. Grappig was ook dat toen wij aan het duiken waren in het aquarium dat je ook tussen de haaien zwemt en langs de ramen waar achter mensen staan te kijken. En als je langs kwam zwemmen keken sommige je toch echt met open mond aan. Leuk moment om even te zwaaien en in jezelf ook een kleine “na na na na naaa” te doen.


Daarna was het tijd om terug naar de realiteit te gaan en terug naar school! Balluuh! Maarja het feest kan natuurlijk niet altijd voort duren. Op naar de laatste periode school, waar we deze week al aan begonnen zijn en op naar de examens (welke in eind mei of begin juni zijn). Toch wel even flink wakker worden. Weer op je eigen kamer slapen, weer koken, afwassen, wassen en al die andere dingen die je het liefst niet zou doen. Gelukkig zijn we geen beginners meer (niet net zo als we begonnen) en gaat dat allemaal vlot genoeg.

Dan nog een leuk weetje, ik ben vanaf deze maand aangesloten bij een zwem team hier in Zuid-Afrika en man man, die hebben trainingen! Waar ik normaal in Nederland zo’n 6 per week klokte met zwemmen (als ik alle trainingen deed). Klok je hier met 1 training al 2 uur. En met sommige zelfs 3 uur. Ze noemen het ook wel pompen of verzuipen en dat was mijn eerste training dan ook! Ik zal eerst wat uitleggen over de training zelf. Er is 1 coach maar die heeft maximaal tijd voor aanwijzingen wat heel fijn is. Er hangt namelijk een bord bij het zwembad waarop aangegeven staat wat er precies gezwommen gaat worden en in welke kleur het geschreven staat bepaald de intensiteit. Zoiets als:
Paars – In en uitzwemmen
Groen – Techniek en easy
Geel – Duur zwemmen
Oranje – Aardig pittig
Rood – Dood of de gladiolen en dus helemaal stuk gaan
Grappig systeem maar als je het zwembad in komt lopen en een bord zit met veel rood en oranje heb je de neiging om heel snel te vluchten en om je moeder te roepen! Verder staat de training helemaal geprogrammeerd in een computer en die geeft piepjes wanneer je weer moet starten. Allemaal heel professioneel dus en heel gaaf om mee te maken! De komende tijd zal ik hier dus flink afgebeuld gaan worden en kijken of ik mijn conditie wat terug kan gaan vinden. Ik vind het mooi en heb het gevoel alsof mn armen eraf vallen gemist!

X Milo

  • 08 Mei 2014 - 21:21

    Anita:

    Toch ook wel weer lekker om terug te zijn denk ik :-)
    Veel succes met jullie rugby event komende zaterdag; ben benieuwd....
    Groetjes, Anita.

  • 09 Mei 2014 - 20:14

    Peter Janssen:

    Geweldig om je verslagen te lezen. Enne.... niet alleen je vader is jaloers!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Milo

Actief sinds 16 Jan. 2014
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 16326

Voorgaande reizen:

22 Januari 2014 - 01 Juli 2014

5 maanden Zuid-Afrika!

Landen bezocht: