Beginnelingen en de start van school - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Milo Janssen - WaarBenJij.nu Beginnelingen en de start van school - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Milo Janssen - WaarBenJij.nu

Beginnelingen en de start van school

Door: Milo

Blijf op de hoogte en volg Milo

08 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Daar zitten we dan! Eindelijk op onze echte plek van 2 bij 3 meter die we ‘thuis’ kunnen noemen. Fijn! Eindelijk je eigen plek hebben en niet meer uit je koffer hoeven leven. Helemaal op jezelf aangewezen en alles zelf op moeten knappen. Omschakelen geblazen! Niks meer lui achterover en alles komt vanzelf wel. Aan de slag met die handel! En omschakelen is het, dat valt ook wel te zien aan de lekkere beginnersfouten die we maken. Maarja van fouten leer je, toch? Alleen krijgen wij het voor elkaar dezelfde fouten 2 dagen na elkaar nog eens te maken(iets met een ezel en een steen?!). Oftewel 2 dagen achter elkaar vergeten je vlees uit de vriezer te halen en opgescheept zitten met een kip waar je een ruit mee kapot kan gooien.. Dat wordt vanavond iets later eten jongens!

Een andere beginners fout is jezelf buitensluiten. Het is me afgelopen weekend dus gelukt. Even als uitleg, Er zitten hier meerdere sloten op de deur. Voor de veiligheid. Dat betekent dat er een normaal slot zit zoals ook in Nederland. Een extra slot in de deur zelf(vraag me niet hoe dat werkt) en een hangslot aan de klink zodat deze niet te draaien is. Ik stap vrolijk mij bed uit en wil lekker onder de douche stappen. Een koude douche wel te verstaan want het warme water doet het nog niet, dus lekker is anders, maar dat even terzijde. Dus ik stap mijn kamer uit, doe mijn hangslot om de klink en voel in mijn zak naar sleutels om de deur ook op slot te draaien. Kak! Die liggen nog binnen, dus.. Ik hoop niet dat er iemand van de universiteit mee leest want het volgende stuk zou mijn reputatie geen goed doen. Ik zag namelijk geen andere mogelijkheid dan het hangslot en klink met geweld in een vorm te buigen waardoor ik net de klink ver genoeg open kon doen en mijn kamer in kan om de sleutels te pakken. Oftewel de klink staat nu dus een beetje scheef.. Ze zullen wel denken. Die Hollander is er net 2 dagen en begint nu al de boel te slopen. Dus toch maar geprobeerd het zo goed mogelijk te herstellen. En ook maar een nieuw hangslot gekocht.. Voortaan toch maar wat beter opletten(en zorgen dat we niet weer het verhaal krijgen van de ezel en de steen).

Of ik ons nog niet genoeg heb bestempelt als beginners zijn we nog niet klaar met de beginnersfouten. Onze eerste was was ook een gedenkwaardige. Vol goede moed lopen we de wasserette binnen. 2 mannen die denken we zullen dit varkentje is wassen. Fout gedacht! We kiezen een wasmachine uit, gooien er wat poeder in, hup kleren erbij en aan ermee. So far so good. Na wat tijd is de machine klaar. En doen we de deksel open. Zeiknatte kleren en het lijkt net of er niks bewogen is, hmm vreemd.. Maar we gaan vrolijk verder en gooien de zeiknatte kleren zo hup in de droger. Standje “niet strijken” want ja luie studenten, dus strijken? Dacht het niet. Na een tijdje voelen we is in de droger, hmm hij wordt niet zo warm en alles is nog zeiknat. Oow dat zal wel zo horen en we doen hem weer aan. (inmiddels zijn we 1,5 uur bezig) en nog steeds zeiknat.. Hmm laten we toch maar een andere droger gaan pakken. En ja hoor die werd wel warm. Dus een kapotte wasmachine en dus ook een kapotte droger te pakken. Daar gaat ons zelfvertrouwen. Inmiddels 2 uur bezig en ik zeg bekijk het maar. Ik haal de zeiknatte kleren eruit en hang ze wel aan de waslijn. Fout nummer 3.. het is inmiddels namelijk avond en dus bijna donker. Dan droogt niks meer maarja, een man een man en toegeven dat je fout zit doe je natuurlijk niet. Dus hup ophangen die kleren.
En de volgende dag in de avond zijn dan eindelijk onze kleren droog. Weer flink wat geleerd!

Met activiteiten was het de laatste paar dagen wat minder. We hebben geen roadtrips meer gedaan en niet meer naar plaatsen toe geweest. Wat we wel hebben gedaan is lekker een paar(??) plaatselijke biertjes genuttigd. Wij dachten, er is hier geen discotheek en omdat buiten alcohol drinken verboden is dachten wij dat dat feesten hier allemaal wel mee zou vallen. Fout! Heel fout gedacht. Vanaf het moment dat je de campus binnen komt staat het er eigenlijk al, een groot bord met wat niet naar binnen mag. Ten eerste geen vuurwapens(Joh?) en ten tweede geen drank of drugs. Toch vond ik het dan raar dat het eerste moment dat wij de campus op lopen met onze spullen iedereen bij zijn of haar auto zit. Deuren open, muziek aan en bier in de hand.. Hmmm volgens mij worden die regels niet zo nou aangehouden(als ze dat van die vuurwapens maar wel doen!). Een ander verhaal hierover vond plaats op 31 januari. Kevin en ik maken een rondje over de campus en kijken of we nog wat bekende tegenkomen om een praatje te maken. Het is denk ik 20:00 uur ongeveer. We lopen over de parkeerplaats en opeens hoor je ‘Hollandia!’. Dat is onze cue, we worden geroepen! Een paar gasten die bij hun auto’s zitten wenken ons. Ze bieden ons een biertje aan en we raken in gesprek. Op een gegeven moment vragen ze of wij zin hebben mee te gaan naar iets. We konden niet goed horen wat, maar wij dachten, vrijdagavond, biertje erbij en lekker wat gaan doen? Dikke prima, I’m in! We stappen in de auto en rijden naar een ander appartementen complex van de universiteit. Wij dachten dat er geen discotheek was en daardoor niet veel feestjes waren? Heel fout gedacht. Daar hebben ze hier oplossingen voor. Pak een gemiddelde studentenkamer van 3 bij 4 meter(veel groter kan het nooit geweest zijn). Gooi alle meubels buiten, want ja wie heeft er nu een bed nodig?! En zet een paar uit de kluiten gewassen speakers binnen en sluit ze aan op je laptop. Bier in de koelbox en gaan met die banaan. That's how they roll in South-Africa. Soms lijkt het trouwens of Kevin en ik een toeristen attractie zijn. Iedereen wil met ons op de foto en dingen van ons weten. Of zou het aan onze uitstraling liggen? Die laat ik even in het midden.

Na deze leuke afgelopen dagen waarin we dus heel diplomatiek gezegd meer het sociale vlak hebben verkend is het nu bijna maandag. Tijd om echt aan de bak te gaan. School begint!

Daar zijn we dan onze eerste week school. Kevin en ik hebben maar weinig contact uren. Maar omdat we in de hogere klassen zitten krijg je dus gewoon bakken met huiswerk en opdrachten. Een voorbeeld daarvan is een les sport sociologie op de woensdagmiddag. Mevrouw vond het leuk om even een artikel van 21 pagina’s in het Engels op te geven over dit onderwerp en voor wanneer? Morgenvroeg dus.. Ai, over met je neus op de feiten worden gedrukt gesproken! Het leuke is ook dat mevrouw alleen de naam geeft, zoeken en uitprinten moet je zelf maar uitzoeken.. Oftewel het studeren is echt begonnen. Een andere voorbeeld we hadden vrijdag een college sport practica 2. En krijgen een opdracht om een sport evenement te organiseren voor 1 van de scholen in de buurt. Leuk! Maar mevrouw zegt er ook bij dat je binnen 10 dagen je je school gevonden moet hebben en al onderzoek binnen die school moet hebben gedaan met interviews en de hele rambam.(iets waar je in Nederland 2 maanden voor krijgt ofzo.) Alweer aan de bak! Dus moeders je hoeft niet bang te zijn dat ik niet studeer hoor! Daar zorgen ze wel voor!

Dan nog een stukje over het sporten hier. Ik ben een zwemmer zoals vele van jullie weten. En als zwemmer lach je in Zuid-Afrika dus je billen uit je broek. 90% is bang voor water en de andere 10% heeft moeite met drijven. Voorbeeldje. Ik ben een keer aan het trainen in het plaatselijke zwembad in de buurt. Ten eerste zit er al helemaal niemand in het water.(vreemd want het is 32 graden maarja). En na mijn training komt het, een man stapt op me af en vraagt bij welk zwemteam ik hoor. Dus ik de situatie wat uitgelegd. Hij zegt kom morgen hierheen om 10 uur. Dus ik denk nice! Zwemteam gevonden! De volgende dag sta ik om 10 uur voor het zwembad. En het enige wat ik zie is een gastje van 11/12 jaar. In mezelf lach ik een beetje en begin met hem te praten. Hij wil graag mijn schema zien en ik besluit om gewoon samen met hem te gaan zwemmen en laat hem steeds de helft zwemmen. Volgens mij heb ik de 1% gevonden die nog wel een beetje kan zwemmen. Voor een gastje van 11/12 doet ie het prima en het is nog een leuk ventje ook. Dus ik geef hem wat tips en doe ook gelijk een techniektraining met hem. Hij vindt het geweldig. Later komen dan ook nog de gasten waar ik eigenlijk mee zou trainen(verslapen). Dus ik kijk even naar hoe hun zwemmen en ik moet mijn lach inhouden. Dat gastje zwemt net zo goed misschien zelfs beter dus ik denk ik vraag is wat hun tijd op een 100m freestyle is. Zegt dat eene heel trots “1min and 50 seconds”. Hmm dan krijg je dezelfde vraag terug natuurlijk. Ik probeer zijn ego niet teveel te vernielen en zeg rustig “less than a min”. Ik word door 4 mensen aangestaard alsof ik een Alien ben en hun mond valt open. Dus bij deze beloof ik de oudere gasten dat ik elke vrijdag met hun kom zwemmen en een schema meeneem(Bedankt Harry!) en elke zaterdag met het jonge gastje, wederom met schema. (dit buiten mijn eigen training om nog)Dit gaat nog interessant worden haha!

Spreek jullie!

X Milo

  • 08 Februari 2014 - 14:07

    Fam. Van Berlo:

    "Al doende, leert men" is zeker ook op jullie van toepassing. ;-)

    Groetjes vanuit een nat en stormachtig Meterik,
    Anita

  • 09 Februari 2014 - 12:58

    Mama:

    Hoi Milo,

    Ik ben inderdaad blij dat er ook nog gestudeerd wordt. Het zal verder een hele ervaring worden zo te horen om te beginnen al met het zwemmen. Wat de was betreft, nog goed oefenen voordat je de wasmachine thuis mag gebruiken.

    Gr
    mama

  • 09 Februari 2014 - 13:03

    Peter Janssen:

    Ha, jezelf buiten sluiten.... dat doe ik nou nooit ;-). Leuke verslagen Milo. Houdt ons op de hoogte. Enne studeer ze!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Milo

Actief sinds 16 Jan. 2014
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 16337

Voorgaande reizen:

22 Januari 2014 - 01 Juli 2014

5 maanden Zuid-Afrika!

Landen bezocht: